Värne Allians VISION

Löften

Evig trohet
I nöd och lust
I medgång och motgång
Tills döden skiljer oss åt

Så starka löften, sådan övertygelse och en sådan överlåtelse. Jag var på bröllop förra veckan och grät på vigseln. Nu sitter jag här själv och läser vilka löften de faktiskt gav varandra och blir rörd igen.

Beslutet att dela livet med någon påverkar ju allt. Ett samarbete är alltid nödvändigt, kommunikation är A och O, en måste acceptera och leva med den andres bra OCH jobbiga sidor. Löftet inför Gud och inför vänner är inte tomma ord, det är något att se tillbaka på i jobbiga tider och kämpa för. Allt påverkas, de är nu inte längre två utan ett.

På samma sätt skulle jag önska att det kunde vara med min gudsrelation. Att jag lite oftare kunde påminna mig själv om varför jag tror, och varför jag har en relation med Jesus. Han har lovat mig så otroligt mycket och jag själv har tagit ett beslut om att följa honom. Vi har en grund i bibeln där det står om allt han har gjort för oss människor men det finns också en önskan och uppmaning om att kämpa för att sprida Guds rike. Här krävs samarbete, kommunikationen i bön och med församlingen är A och O, bibeln måste läsas i sin helhet och därför måste en acceptera dels att en inte kan fatta hur Gud fungerar och dels att en ibland kanske tycker Gud är jobbig. (t.ex. Jona var ju inte jätteglad över att behöva åka till Nineve).

Men Guds löften till oss genom bibeln är inte tomma ord, han lovar att alltid vara med oss, att vi är hans barn och att han sörjer för oss. Vi å andra sidan lovar något när vi vill ha med Gud att göra. Vi lovar att acceptera hans kärlek och att i den kärleken kämpa för en bättre värld, att i den kärleken finna ro och uppmuntran till att sprida hans kärleksbudskap. "Allt förmår jag genom honom som ger mig kraft" Fil 4:13.

Skillnaden dock mellan vigsellöften och löftet mellan oss och Gud är att våra löften till Gud och hans löften till oss inte är helt lika. Gud komne ALDRIG, vad som än händer att svika sina löften. Inte ett enda felsteg du gör kommer hindra honom från att älska dig gränslöst. Vi själva kommer kanske tveka, tvivla och inte alltid hålla våra löften till Gud men vi är alltid välkomna tillbaka.

Men Herren är trofast, han skall styrka er och skydda er för det onda. 2Thess 3:3

Kram Johanna

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Eva Sandevik » Att vända ett fartyg:  ”Tack Sofie! Så fint skrivet och tänkvärt för oss var och en. Kramar från Torpet.”

  • Jonas » En församling utan mascara:  ”Härligt & modigt skrivet Sofie - jag delar din dröm om församlingen! ”

  • Karl Eriksson » Rösta Jesuslikt:  ”"att några kvinnor i hans hemförsamling röstade på Sverigedemokraterna" "skulle ..”

  • Åsa M » Grusplan eller Guds plan?:  ”Så sant!”

  • Sol-Britt Högemo » Värmen i Marghita:  ”Hej! Vill bara tipsa om att på måndag börjar Smålandsnytt sända några reportage ..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln