Värne Allians VISION

Rösta Jesuslikt

Jag har lyssnat på många politiker den senaste veckan; moderater, sossar och feminister. Alla vill något med Sverige, alla vill förändra och det är fantastiskt. Mitt i denna diskussionen undrar jag vad Jesus hade gjort, vem hade han röstat på?

På vår bönegrupp i onsdags nämnde en kompis att några kvinnor i hans hemförsamling röstade på Sverigedemokraterna. Jag hajade till och undrar hur det kan bli så snedvridet. Jag tror att man kan rösta olika som kristen eftersom alla värderar partier av bibeln och Guds ord på olika sätt men hur någon kan se att bibeln och Guds ord på något sätt skulle kunna uppmuntra främlingsfientlighet förstår jag inte.

På grund av detta tänker jag ge några exempel från bibeln att ta med i beaktning när ni diskuterar migrationspolitik nästa gång. Särskilt med tanke på vilket sorts EU vi vill ha, om vi vill bygga en stormakt där vi handlar inom länderna och höjer murarna till resten av världen, eller om vi vill ta ansvar och handla med omvärlden på ett medvetet sätt då vi som en stor makt faktiskt kan hjälpa vår omvärld.  

Rut, Davids och Jesus anmoder var Moabit men följde med Noomi till Judarnas hemland. För mig är det svårt att förstå att hon kunde lämna sitt land, sin familj och sin kultur för att leva som främling i ett land där hennes folk hade väldigt dåligt rykte och ofta behandlades illa. Men det gjorde hon för hon ville följa med Noomi och hon ville dela Noomis tro.

I Joh 4, berättas om den samariska kvinnan vid brunnen som får möta Jesus. Han möter henne med respekt och bryr sig inte om hennes ursprung, kön eller historia. Han bryr sig om att hon ska bli en hel människa.

Jesus pratar med och helar mängder av människor som inte var judar och som inte ens var troende. Om Jesus gjorde så, vad har vi för rätt att bestämma att vi är mer värda än de som tvingas fly sin misär eftersom deras samhälle inte fungerar?

Jesus säger även att vi ska älska vår nästa, inte döma samt gå ut i hela världen och predika Guds ord. Han uppmuntrar oss att bli främlingar och som den välkända gyllene regeln lyder så bör vi behandla människor så som vi vill bli behandlade. Och jag skulle i alla fall inte vilja bli hejdad på flygplatsen när jag vill åka utomlands eftersom det står "svensk" i passet.

Jag uppmuntrar er alltså till att rösta Jesuslikt i EU-valet, vi har en chans att påverka världen som vi bara inte får missa. Läs på och skaffa dig en uppfattning och framför allt, RÖSTA så vi slipper att människorkränkande åsikter ska få representera Sverige.

Kärlek och frid
Johanna

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Eva Sandevik » Att vända ett fartyg:  ”Tack Sofie! Så fint skrivet och tänkvärt för oss var och en. Kramar från Torpet.”

  • Jonas » En församling utan mascara:  ”Härligt & modigt skrivet Sofie - jag delar din dröm om församlingen! ”

  • Karl Eriksson » Rösta Jesuslikt:  ”"att några kvinnor i hans hemförsamling röstade på Sverigedemokraterna" "skulle ..”

  • Åsa M » Grusplan eller Guds plan?:  ”Så sant!”

  • Sol-Britt Högemo » Värmen i Marghita:  ”Hej! Vill bara tipsa om att på måndag börjar Smålandsnytt sända några reportage ..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln