Värne Allians VISION

Församlingsresa till våra Syskon i Estland

I måndags kom jag och resterande resenärer hem från en fyra dagars vistelse i Estland. Efter en övernattning på båten dit och bussfärd med Roger som busschaufför kom vi till Pärnu utan några som helst problem. I Pärnu låg vårat hotell och efter att vi packat in allt så fick vi tre rätters middag på en restaurang inte långt bort. På eftermiddagen tog vi bussen och åkte till Lihula för att möta församlingen. Vi blev glatt mottagna av Pastor Marko, och några som vart där tidigare fick glada möten med sina vänner. Där fick vi en genomgång av allt som de blivit sponsrade med av våran församling, en församling i Finland, EU och regeringen, ja många har varit med och stöttat den lilla församlingen i Lihula som har drygt 25 medlemmar. Vi fick reda på lite vad de håller på med just nu i deras Kyrkoverksamhet och de fick veta lite om vad vi håller på med också. Efteråt var det god mat och en hemfärd till Hotellet igen.

Nästa dag, alltså Lördag åkte vi till TV tornet där vi fick en Historisk genomgång om Estland och TV tornets betydelse. Häftig utsikt, intressant konstruktion och intressant historia kan man kort sammanfatta den vistelsen med. Sedan drog vi oss in till den gamla delen av Tallinn en stund och kikade lite på de gamla husen och åt god mat. Denna dagen fyllde Josefin år så vi firade henne lite också.

På kvällen åkte vi tillbaka till Hotellet för att träffa Urmas, Kristel och deras två döttrar med respektive. Vi fick veta lite om vad de gjorde och hur de lever. Många gamla minnen och historier förtäljdes som alla är en form av vittnesbörd om vad Gud gjort för Lihulas församling och om hur han är med de som valt att tacka ja till hans kallelse.

Det har varit en väldigt bra resa! Förutom att allt har klaffat och inga driftstopp har stoppat oss så har det det varit väldigt intressant att få veta vad som händer med våran systerförsamling. Allt engagemang har imponerat och den starka tron som församlingen har är stor trots att de många gånger haft oddsen emot sig. Ett tecken på att Gud hela tiden finns där även när det kanske inte känns. Det känns lite som att träffa släkten, man har liksom något gemensamt, Gud är vår stora trygga förälder och vi är hans barn och tjänare. Vi kan mötas tillsammans och lovsjunga Jesus och dela erfarenheter och vittnesbörd som stärker vår tro. På vägen upp berättade Jonas om att hur vi än har det, karriär, rikt, fattigt, lätt eller svårt så kommer vi alla att vara lika inför korset. När Jesus ser på oss ser han igenom allt och vi får vara hans högt älskade barn vare sig vi bor i Värne eller Lihula.

Även när det gäller våran församling under resan så har det varit väldigt kul. Att få lära känna och prata med alla ännu mer har fått betydelse både för mig och Josefin.

//Oscar

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

• Eva Sandevik » Att vända ett fartyg:  ”Tack Sofie! Så fint skrivet och tänkvärt för oss var och en. Kramar från Torpet.”

• Jonas » En församling utan mascara:  ”Härligt & modigt skrivet Sofie - jag delar din dröm om församlingen! ”

• Karl Eriksson » Rösta Jesuslikt:  ”"att några kvinnor i hans hemförsamling röstade på Sverigedemokraterna" "skulle ..”

• Åsa M » Grusplan eller Guds plan?:  ”Så sant!”

• Sol-Britt Högemo » Värmen i Marghita:  ”Hej! Vill bara tipsa om att på måndag börjar Smålandsnytt sända några reportage ..”