Värne Allians VISION

När Gud verkar osynlig

Hur länge Herre skall du alldeles glömma mig? Hur länge skall du dölja ditt ansikte för mig? Hur länge skall jag oroas i min själ och ängslas i mitt hjärta dagligen? Hur länge ska mina fiender triumfera över mig? Se till mig och svara mig, Herre, min Gud! Upplys mina ögon, så att jag ej somnar in i döden. Låt inte mina fiender säga "Jag blev honom för stark" och mina ovänner glädja sig när jag vacklar. Jag förtröstar på din nåd, mitt hjärta jublar över din frälsning. Jag vill sjunga till Herrens ära, ty han är god mot mig. PS 13

Denna psalm skrev nog David när han inte var på sitt bästa humör och när han inte kände att hans böner nådde fram till Guds öra. Jag tror att alla kan känna igen sig i att ibland så vet en inte om Gud hör eller bryr sig om vad en säger. Ibland känns det som att det är en tjock mur mellan mig och Gud. En mur som mina böner studsar mot för att sedan försvinna ut i rymden istället för att hamna vid Guds hjärta. Jag ber och läser bibeln men det säger mig inget, jag känner mig inte mottagbar och jag tvivlar på att det finns en Gud som verkligen bryr sig om mig.

Det som ändå ger mig ro i tider som denna är att om en av de största Gudsmännen genom tiderna kände likadant så kan det ju inte vara farligt eller ovanligt i alla fall. David var en människa som tillsammans med Gud gjorde storverk men samtidigt var han en vanlig människa som gjorde fel, sårade människor, dödade människor. Ändå ser vi honom som en av de största för han kom till Gud med sin ångest och han slutade inte lita på att Gud skulle vara nådefull emot honom utan bad om förlåtelse och började om igen. Han hörde inte Guds röst varje dag men som det står skrivet i slutet av psalmen så går han tillbaka till att även då han beklagar sig så avslutar han med att han vill han sjunga till Guds ära ty han är god.

Det är det jag behöver göra ibland, inse att även om jag inte känner mig på topp så finns det en Gud som alltid är 100% sann och god. Honom kan jag lita på när jag inte litar på mig själv.

Ta hand om er i vårsolen
Kramar Johanna

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Eva Sandevik » Att vända ett fartyg:  ”Tack Sofie! Så fint skrivet och tänkvärt för oss var och en. Kramar från Torpet.”

  • Jonas » En församling utan mascara:  ”Härligt & modigt skrivet Sofie - jag delar din dröm om församlingen! ”

  • Karl Eriksson » Rösta Jesuslikt:  ”"att några kvinnor i hans hemförsamling röstade på Sverigedemokraterna" "skulle ..”

  • Åsa M » Grusplan eller Guds plan?:  ”Så sant!”

  • Sol-Britt Högemo » Värmen i Marghita:  ”Hej! Vill bara tipsa om att på måndag börjar Smålandsnytt sända några reportage ..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln